Помітили помилку...
Виділіть її та натисніть клавіші Shift + Enter і надішліть виправлення


про село - Мистецтво

Г. Ф. Собачко-Шостак

Виставка творів.
До 125-річчя від дня народження (1883 – 1965).

31 жовтня 2008 р. - 15 січня 2009 р.

Серед славетних імен українських народних митців ХХ ст. ім’я Ганни Собачко-Шостак посідає особливе місце. Творчість народної майстрині – унікальне явище не лише в історії української, а й світової культури. Художник яскравого індивідуального самовияву, вона віртуозно володіла лінією, ритмом, кольором. Образи її композицій співзвучні сьогоденню й водночас пов’язані із прадавніми пластами народної культури. “Твори Собачко-Шостак – золота сторінка в історії українського мистецтва”, – сказав про неї письменник Михайло Стельмах.

Життя майстрині у мистецтві тривало більш ніж півстоліття, зазнало декілька етапів свого розвитку й щораз спалахувало з новою силою. 
Г. Ф. Собачко родом з відомого центру народного мистецтва – с. Скопці Баришівського повіту Полтавської губернії (нині с. Веселинівка Київської обл.). Творчий шлях розпочала в навчально-показовій килимовій майстерні, відкритій у 1910 р. у рідному селі, в маєтку поміщиці А. В. Семиградової. Художнім процесом майстерні керувала професійний художник Є. І. Прибильська. Демократична спрямованість, всебічна обізнаність Є. Прибильської та А. Семиградової, їх постійні контакти з художниками-авангардистами визначали основну діяльність навчально-показової майстерні.



Дарунок землі
1911 р.
папір, акварель, гуаш


Виноград
1918 р.
папір, акварель, гуаш.



Святковий вечір
1915 р.
папір, акварель, гуаш


Незабутні квіти
1917 р.
папір, акварель, гуаш.




Квіти у вінку
1917 р.
папір, акварель, гуаш


Рожеве сяйво
1917 р.
папір, акварель, гуаш.

Як художниця, Ганна Феодосіївна, безумовно, виросла на ґрунті народної культури. Проте, великий вплив на її творчість мали енергійні авангардистські пошуки декоративного трактування орнаменту її вчительки Євгенії Прибильської. У доробку Г. Собачко є композиції, виконані під впливом настінного малювання. Проте, форма та щільне заповнення площини орнаментальними елементами у творах майстрині, безперечно, пов’язані з полтавськими килимами та вишивками. Будуючи свої композиції на домінанті кольорових плям і варіантності різних за розмірами та конфігурацією «примхливих» квітів та листя, майстриня ніби розтинає квіти на складові, а потім збирає їх по-новому, досягаючи за допомогою ліній та кольорових сполучень відчуття або рівноваги, або динаміки та руху. На деяких панно пелюстки квітів непомітно, безперервно, з волі автора, трансформуються в образи птахів, комах, риб, фантастичних істот, іноді людини. Усі зображення сплетені воєдино, що викликає асоціації зі стародавніми тератологічними орнаментами. Перед нами живописно-декоративні фантазії, в яких відчувається присутність чогось незбагненного і які живуть за своїми законами, в особливому світі. 

Декоративне панно
1922 – 1923 (?) р.
папір, акварель, гуаш


Нові квіти
1923 р.
папір, акварель, гуаш.



Сердиті птиці
1922 р.
папір, акварель, гуаш

Яблука
1922 р.
папір, акварель, гуаш.


Г. Ф. Собачко-Шостак брала участь у багатьох виставках, які відбувалися в першій чверті ХХ ст. в Росії, Україні та за кордоном. У 1920-х роках її твори експонувались у Франції, Німеччині, Чехії, Великій Британії.


Декоративне панно
1935 р.
папір, акварель, гуаш.


1932 року, за підтримки Є. Прибильської, майстриня з родиною переїздить до Підмосков’я (селище Черкізово), де починає працювати на фабриці набивних тканин. Вона – учасник Першої республіканської виставки 1936 р. (Київ, Москва, Ленінград (нині Санкт-Петербург). 1937 р. її твори експонували на Міжнародній виставці в Парижі. За внесок у розвиток народного мистецтва України та участь у виставці 1936 р., Г. Ф. Собачко-Шостак одна з перших отримала звання «Майстер народного мистецтва УРСР» , а за участь у Декаді українського мистецтва та літератури в Москві їй присуджено І премію та відзначено Дипломом І ступеня.



Весняні квіти
1963 р.
папір, акварель, гуаш, туш


Риба
1964 р.
папір, акварель, гуаш, туш





Ваза з квітами
1964 р.
папір, акварель, гуаш,





Щасливий час
1964 р.
папір, акварель, гуаш



Зустріч у квітах
1963 р.
папір, акварель, гуаш, туш




Жар – птиці
1964 р.
папір, акварель, гуаш, туш


Новий період творчого злету таланту Ганни Феодосіївни припадає на останні роки життя. Вісті з України, віднайдені ранні роботи, які зберегла Є. Прибильська, інтерес та увага науковців – все це стало досить сильним стимулом для творчої натури, імпульсом до праці, і 80-літня майстриня знову серйозно береться за пензель. В результаті народжується нова серія робіт «Квіти України». 1963 року її твори експонували на Республіканській виставці народного мистецтва, а 1964-го – на виставці, присвяченій 150-річчю від дня народження Т. Г. Шевченка. Вони мали великий успіх і 1965р. були висунуті на премію ім. Т. Г. Шевченка. У цей період її композиції стають гранично насичені кольором, в них відчувається неповторна індивідуальність, особливе світобачення автора. На рівні підсвідомого художниця творила власний міф прекрасного. Перед нами феєрії барв та орнаментальних елементів. Це не тільки ліричні твори, а й монументальні, до деякої міри епічні. Серед них, як і в 1920-ті рр. ми бачимо шедеври орнаментального декоративного мистецтва.

За своє довге життя художниця створила багато високохудожніх творів. У Музеї українського народного декоративного мистецтва зберігається унікальна колекція робіт Ганни Феодосіївни Собачко-Шостак. Упродовж більш ніж п’ятидесяти років музей веде велику роботу з популяризації мистецького надбання майстрині. Її твори експонувалися більш ніж на 40 музейних виставках як в Україні, так і в багатьох містах колишнього Радянського Союзу та за його межами. Серед них виставки у Франції, Угорщині, Канаді, Чехословаччині, Румунії, Бельгії, Австрії, Данії, Португалії, Югославії, Німеччині, Польщі та США. Організовував Музей і персональні виставки автора.

Олена Шестакова


На відкритті виставки.











Останнє оновлення (Четвер, 27 травня 2010, 13:05)

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити